Obecně jsou realitní makléři vnímáni společností jako parazitující element. Spousta lidí na ně nadává, že jsou k ničemu, že myslí pouze na to, jak rychle zkasírovat peníze a touhy a problémy klientů je vůbec nezajímají. Předpokládám, že právě proto se v České republice více než polovina prodejů nemovitostí uskuteční bez přičinění realitního makléře.

Je takový názor na realitní makléře opodstatněný? Musím konstatovat, že zčásti ano, ne každý z nás odvádí kvalitní práci. Spousta realitních makléřů si myslí, že jejich práce spočívá v tom, aby za každou cenu nabrali nemovitost na prodej, resp. přemluvili prodávajícího, aby svěřil prodej své nemovitosti právě jim. Za každou cenu znamená nabrat i zřejmě předraženou nemovitost za nejnižší provizi a vůbec se nestarat o to, aby nemovitost v prezentaci alespoň nějak vypadala. Pak zadají nabídku na sreality a podobné realitní servery a jen čekají, až se jim ozve nějaký zájemce.

Prohlídka nemovitosti se zájemcem probíhá v duchu: „Tady je záchod, tady je obývací pokoj…“ Informace, které jsou pro zájemce o koupi podstatné, jaksi zapomenou před prohlídkou zjistit, kolikrát ani nemají k nahlédnutí rozpis záloh, informace o fondu oprav, kdy naposledy probíhala rekonstrukce apod. Pokud zájemce projeví o koupi zájem, v lepším případě postoupí realitní makléři prodej právníkovi, v horším sesmolí kupní smlouvu sami.

Pak se nedivme, proč majitelé zkoušejí svou nemovitost prodat bez realitky – o takové realitní služby nemají zájem, takto to zvládnou sami, v takových službách pro ně není žádná přidaná hodnota.

V čem by měla práce realitního makléře spočívat? Zaprvé v analytice trhu. Realitní makléř by měl vědět, jaká je aktuální situace na trhu v konkrétní lokalitě: kolik je v nabídce nemovitosti, jaký je jejich stav, za jakou cenu a jak dlouho se prodávají, za kolik se pak skutečně prodají apod. (Právě proto se nemůže realitní makléř specializovat např. na celou Prahu a navíc Středočeský kraj). Na základě těchto údajů by měl realitní makléř vypracovat pro prodávajícího odhad tržní ceny jeho nemovitosti a umět jej přesvědčit, aby nabízel nemovitost za adekvátní cenu.

Dále by měl realitní makléř poradit prodávajícímu, jak má svou nemovitost připravit na focení a prohlídky tak, aby zaujala co nejvíce potenciálních zájemců (a ne fotit ponožky a kalhotky na radiátoru – promiňte). V ideálním případě by měl zařídit nafocení bytu profesionálním fotografem (nebo se toho ujmout sám, pokud má focení jako koníčka a kvalitní fotoaparát), zpracovat půdorys nemovitosti (ne fixou na papíře!) a připravit a uskutečnit marketingový plán prodeje nemovitosti, který bude zahrnovat nejenom hezkou prezentaci nemovitosti a její zveřejnění na realitních serverech, ale také spoustu dalších marketingových aktivit, např. letáky v lokalitě, banner na nemovitosti, reklama na soc. sítích atd.

Potom, co realitní makléř najde zájemce o nemovitost, měl by s nimi umět vyjednávat, ne však o své provizi (což se stává, když má provizi RK zaplatit kupující), ale o tom nejpodstatnějším pro prodávajícího, tedy podmínkách prodeje – ceně nemovitosti, postupu prodeje, termínu stěhování apod. V tom je přínos realitního makléře, proto by se měly nemovitosti prodávat přes RK.

V názvu tohoto článku zmiňuji jablka. Jakou mají spojitost s realitními makléři? Přímou. Když si jdou lidé do obchodu koupit jablka, pečlivě si každé vybírají, aby bylo hezké, pevné, v žádném případě nahnilé. Ale proč se při výběru realitního makléře chovají úplně jinak?

Dle statistik si zpravidla vyberou toho realitního makléře, který jim na jejich inzerát na serveru bezrealitky zavolá jako první nebo jako první přijde na schůzku. Proč stejně pečlivě jako jablka v obchodě nevybírají realitního makléře, jemuž svěří prodej své nemovitosti, často toho jediného a nejdražšího aktiva, které mají, a spokojí se s průměrem nebo dokonce podprůměrem poskytovaných realitních služeb?

Možná kdyby výběru realitního makléře začali věnovat větší pozornost, snížil by se počet stížností a nadávání na realitní makléře. Neprofesionální realitní makléři by se pak nemohli uživit a sami by zmizeli z trhu. Možná je toto cesta, a ne nějaký realitní zákon, který s největší pravděpodobností stejně nic nevyřeší.

Vybírejte pro sebe nejlepší jablka! Žádejte pro sebe ty nejkvalitnější realitní služby! Zasloužíte si oboje!


Pro bezplatnou konzultaci ohledně možného prodeje vašeho bytu na Proseku volejte na tel. číslo: 774 849 270 nebo vyplňte tento jednoduchý formulář: