Albina Kashkarova, realitní makléřka pro Prosek a okolí

Plánujete prodej svého bytu na Proseku? Tady je přehled nejčastějších chyb, kterých se dopouštějí prodávající a které je stojí čas a spoustu peněz:

 

1. Cena bytu je stanovena příliš nízko, nebo naopak vysoko

V prvním případě se byt prodá velmi rychle – ihned prvnímu zájemci, ale tím prodávající sám sebe připraví o peníze. Když je cena naopak stanovena příliš vysoko, prodej bytu se může protáhnout na několik měsíců, někdy i více než na půl roku. Ve výsledku bude prodávající stejně nucen cenu bytu snížit (když ho potřebuje prodat), ale ztratil čas a s ním i spoustu potenciálních kupců (byt, který se nabízí více než několik měsíců, kupující nechtějí, obávají se totiž nějakých problémů). Jak této chybě předejít? Prodejte svůj byt metodou aukce. Všechno proběhne rychle a obdržíte za svůj byt maximální možnou tržní cenu. 

 

2. Prodávající často podceňují přípravu bytu k prodeji

A přitom je to velmi důležitý krok, který může ovlivnit jak dobu trvání prodeje, tak i výslednou prodejní cenu bytu. Nevíte, jak na to? Zavolejte mi, poradím vám, jak připravit byt k prodeji s minimem investic, ale tak, aby zaujal co nejvíce potenciálních zájemců.

 

3. Nekvalitní prezentace bytu

Denně prohledávám inzeráty bytů na prodej na Proseku. Z toho, co poměrně často vídám, se mi dělá smutno: fotografie pořízené mobilem, nic neříkající popis nemovitosti, půdorys najdete jen u pár bytů z 10 atd. Jenže právě na základě prezentace bytu na internetu se potenciální kupující rozhoduje, zda se na ten či onen byt půjde vůbec podívat, proto je zapotřebí se prezentaci pečlivě věnovat. Fotografie by měl pořídit profesionální fotograf, který se na focení nemovitostí specializuje. U každé nemovitosti by měl být půdorys. A popis by měl poskytnout zájemci o koupi ty nejpodstatnější informace a také ho na prohlídku bytu nalákat.

 

4. Snaha skrýt před potenciálními kupujícími vady nebo problémy spojené s bytem

Kupující nejsou hloupí. Protože se chystají utratit nemalé peníze a v případě hypotéky se navíc zavazují k měsíčním splátkám po dobu 20–30 let, tak se snaží informace, které obdrží od majitele nebo realitního makléře, ověřit. Nemá cenu zapírat dluhy, problémové sousedy, zatékání ze střechy apod., vždy se to zjistí. Prostě lhát se nemá. A zatajovat důležité informace také ne. Vždy se najde zájemce, který koupí byt i se závadami. Co je pro jednoho nepřekonatelná překážka, pro jiného je jen dočasný problém, který se dá vyřešit.

 

5. Nedostačující propagace bytu

U majitele, který se rozhodne svůj byt prodat sám bez realitní kanceláře, se dá pochopit, že marketing nemovitosti omezí na inzerci na bezrealitky.cz, možná na sreality.cz. Ale kolikrát se setkávám i s tím, že sami realitní makléři si myslí, že stačí inzerát zveřejnit na nejnavštěvovanějších realitních serverech a bude prodáno. V době, kdy poptávka po bytech převyšuje nabídku, by se zdálo, že ano. Ale omezeným marketingem se nikdy nedosáhne nejvyšší možná tržní cena.

 

Realitní makléř by měl majiteli ještě před podpisem zprostředkovatelské smlouvy předložit marketingový plán, díky němuž bude osloven maximální počet potenciálních zájemců o koupi tohoto bytu. Čím více marketingových aktivit, tím více potenciálních zájemců a tím vyšší bude i prodejní cena bytu. Co může takový marketingový plán obsahovat? Kromě již zmíněné inzerce na realitních serverech by měl zahrnovat lokální marketing využití plachty, letáků, inzerce v místním časopise, inzerce na sociálních sítích apod. Vyžadujte, aby byl marketingový plán podrobně zpracován: Kolik letáků bude distribuováno – 100 nebo 2 000? Kdy tyto aktivity proběhnou? Atd.

 

Podstata práce realitního makléře není v tom, aby zajistil bezpečný prodej nemovitosti – to je práce právníka, ale není to ani o pouhém zprostředkování. Realitní makléř by měl svými aktivitami a jednáním zajistit pro prodávajícího nejlepší podmínky prodeje, včetně nejvyšší možné prodejní ceny. Na to se často zapomíná. A právě proto je v České republice tak vysoký počet prodejů nemovitostí bez realitních kanceláří – prodávající totiž nevidí přidanou hodnotu realitního makléře, nechápe, proč by mu měl platit nějakou provizi, a upřímně, když občas vidím, co někteří „kolegové“ předvádí, já také ne.

 

Pokračování příště.

 

Paní Kashkarova je velmi profesionální, spolehlivá, vstřícná. Jejích služeb jsme využili již podruhé a byli jsme maximálně spokojeni.

 

Hana Gemrichová